دسته‌بندی نشده

تاثیر استرس و اضطراب بر پوست و راهکار های مقابله با آن

تاثیر استرس و اضطراب بر پوست و راهکار های مقابله با آن

در دنیای پر مشغله امروزی همه ما درگیر استرس و اضطراب هستیم. استرس تاثیرات زیادی بر سلامت بدن گذاشته و حتی پوست را نیز درگیر می‌کند. اگر استرس روزانه از حد نرمال بیشتر شود، به مرور زمان زیبایی و سلامت پوست را تحت تاثیر گذاشته و مشکلاتی نظیر قرمزی یا جوش ایجاد خواهد کرد. استرس می‌تواند علت بروز بیماری‌هایی نظیر ریزش مو یا اگزما هم باشد. شاید برای شما این سوال ایجاد شود که تاثیر استرس بر پوست چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

تاثیر استرس بر پوست

یکی از لایه‌های پوست، اپیدرم است که استرس مستقیما بر روی آن تاثیر می‌گذارد. این لایه مسئول حفظ رطوبت پوست بوده و مانع از ورود میکروب‌ها می‌شود. اگر این لایه به هر دلیلی آسیب ببیند، خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی افزایش می‌یابد. استرس از جمله عواملی است که می‌تواند به سلامت پوست آسیب برساند.

  • با افزایش استرس، هورمون کورتیزول بیشتر در بدن ترشح شده و نتیجه آن تولید چربی بیشتر توسط غدد پوستی است. امکان بروز مشکلات پوستی و آکنه بر روی پوستی که چربی بیشتری دارد، بیشتر است.
  • در صورتی که دائما در معرض موقعیت‌های استرس زا قرار بگیرید، امکان بروز علائم اگزما و پسوریازیس وجود دارد. ممکن است تبخال هم تحت تاثیر اضطراب زیاد ایجاد شود.
  • هر چه استرس بیشتری داشته باشید، توجه به روتین پوستی کمتر می‌شود. زمانی که درگیری‌های زیادی داشته و فکرتان دائما مشغول است، کمتر به پوست خود رسیدگی خواهید کرد که نتیجه آن بروز مشکلات پوستی است. سعی کنید همیشه آبرسان و محصولات مراقبت از پوست را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
تاثیر استرس و اضطراب بر پوست
تاثیر استرس و اضطراب بر پوست
  • ممکن است یکی از عوامل ایجاد کهیر استرس باشد. برخی از افراد به دلیل مصرف کافئین، برخی به دلیل مصرف الکل و برخی به خاطر حساسیت دچار مشکلات پوستی نظیر کهیر می‌شوند. استرس یکی دیگر از دلایل ایجاد کهیر بر روی پوست است که بر روی گردن، صورت و بازوها ایجاد می‌شود.
  • زمانی که استرس بیش از حدی متحمل شوید، سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر شده و تبخال شکل می‌گیرد.
  • استرس می‌تواند بر روی مو هم اثر منفی داشته باشد. استرس زیاد علاوه بر پوست،  باعث ریزش مو و سفید شدن رنگ آن‌ها می‌شود.

علاوه بر این موارد، ممکن است عارضه‌های پوستی دیگری بر روی پوست مشاهده کنید که ناشی از استرس زیاد باشد. بهترین راه این است که به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

راه‌های مقابله با استرس بر پوست

استرس را نمی‌توان به طور کامل از زندگی حذف کرد اما با به کار گیری راه‌های زیر، می‌توانید به مقابله با آن بپردازید.

  • محصولات مراقبت از پوست را فراموش نکنید. در هر شرایطی که هستید، یک روتین روزانه برای خود ایجاد کنید. به طور مثال می‌توانید از محصولاتی نظیر آبرسان، کرم دور چشم، ضد آفتاب و … استفاده کنید.
محصولات مراقبت از پوست
استفاده از محصولات مراقبت از پوست
  • تا حد امکان ورزش کنید. ورزش علاوه بر حفظ سلامت بدن، باعث حفظ سلامت پوست خواهد شد.
  • خواب کافی داشته باشید. کم خوابی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما برای حفظ سلامت پوست و بدن، حداقل 7 الی 9 ساعت بخوابید.
  • مدت زمان مشخصی از روز را به فعالیتی اختصاص دهید که از آن لذت می‌برید. برخی ترجیح می‌دهند مطالعه کرده و برخی گوش دادن به موسیقی را انتخاب می‌کنند، در هر صورت مدت زمان کوتاهی را به این کارها اختصاص دهید تا از لحاظ روحی آرامش پیدا کنید.
  • پیاده روی را امتحان کنید. زمانی که تحت تاثیر استرس زیادی هستید، به پیاده روی رفته و مدت زمانی را به خود اختصاص دهید.
  • به یادگیری یوگا بپردازید. انجام تمرینات یوگا یا مدیتیشن می‌تواند حس آرامش زیادی در فرد ایجاد کند، در نتیجه یادگیری آن برای حفظ سلامت پوست مفید است.
یوگا
ورزش یوگا
  • بدن برای عملکرد صحیح به مواد غذایی مناسبی نیاز دارد. برای اینکه هورمون‌ها در بدن تنظیم شوند، باید از رژیم غذایی سالم پیروی کنید. دنبال کردن یک برنامه غذایی سالم و مغذی باعث حفظ سلامت بدن شده و در شاداب نگه داشتن پوست هم اثرگذار است.

پیشنهاد نویسنده: تاثیر تغذیه صحیح بر زیبایی و سلامت پوست

در صورتی که هیچ کدام از این راه‌ها برای شما جوابگو نبود، توصیه می‌کنیم به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید. پزشک راه‌های مقابله با استرس را به شما آموزش خواهد داد و در صورت نیاز دارو تجویز می‌کند تا زودتر نتیجه درمان خود را بگیرید. مراجعه به متخصص پوست هم به شما کمک زیادی خواهد کرد.

جهت دریافت مشاوره و رزرو خدمات میتوانید در وبسایت شیرین دهقانی با ما در راتباط باشید.

+989122958948

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *