دسته‌بندی نشده

تاثیر تغذیه صحیح بر زیبایی و سلامت پوست

تاثیر تغذیه صحیح بر زیبایی و سلامت پوست

بهبود کیفیت رژیم غذایی تاثیرات زیادی بر سلامتی ما دارد. اولین اثر پیروی از برنامه غذایی سالم، رسیدن به وزن مناسب و افزایش توان بدن است اما سلامت پوست هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. پوست بزرگترین عضو بدن ماست و سلامت آن به راحتی تحت تاثیر آنچه می‌خوریم قرار می‌گیرد. پوست چرخه‌های زیادی از نوسازی و ترمیم را طی کرده و تغذیه مناسب، مواد مورد نیاز پوست برای حفظ استحکام و زیبایی را فراهم می‌کند.

ویتامین سی

پوست سالم به منبع خوبی از پروتئینی به نام کلاژن نیاز دارد. کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن ما بوده و در بافت بدن و پوست وجود دارد. کلاژن به پوست خاصیت ارتجاعی و استحکام می‌بخشد تا پوست، ظاهری بهتر پیدا کند. بدن ما برای تنظیم میزان کلاژن تولید شده در پوست به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C سرعت تولید کلاژن را افزایش داده و حالت سالم آن را تضمین می‌کند.

ویتامین C در بسیاری از میوه‌ها، سبزیجات و مکمل‌های غذایی یافت می شود.

از جمله منابع خوب ویتامین C می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

پرتقال

سیب

توت فرنگی

اسفناج

کلم بروکلی

دنبال کردن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین C می‌تواند به بدن کمک کند از پوست خود محافظت کرده و خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می‌دهد. ویتامین E هم نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می‌کند.

تاثیر منابع خوب بروی زیبایی و پوست
تاثیر منابع خوب بروی زیبایی و پوست

لوتئین و زآگزانتین – ترکیبی قدرتمند برای مراقبت از پوست

لوتئین و زآگزانتین برای حفاظت از سلامت چشم شناخته شده‌اند اما شواهد حاکی از آن است که این مواد مغذی می‌توانند بر سلامت پوست اثر بگذارند. خورشید، لپ‌تاپ، تلفن همراه و چراغ‌های LED همگی نور مرئی پرانرژی (نور HEV یا نور آبی) از خود ساطع می‌کنند و ابزار دفاعی پوست ما در برابر نور آبی، فیلتراسیون است. لوتئین و زآگزانتین همین فیلترها هستند. هر دو به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از آسیب پوست در برابر رادیکال‌های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آبی جلوگیری می‌کند. این مواد مغذی توسط بدن تولید نمی‌شوند، بنابراین مهم است که آن‌ها را در رژیم غذایی خود جای دهید.

هویج، پرتقال و فلفل دلمه‌ای زرد، زرده تخم مرغ و ماهی قزل آلا همگی منابع غنی زآگزانتین و لوتئین هستند. این دو در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی، نخود فرنگی و کاهو نیز وجود دارند. گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی می‌تواند به ما کمک کند بینایی خوب و پوستی سالم داشته باشیم.

تاثیر منابع خوب بر زیبایی و سلامت پوست

آلفا لیپوئیک اسید

آلفا لیپوئیک اسید که به عنوان “آنتی اکسیدان جهانی” شناخته می‌شود، برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد فوق العاده است. آلفا لیپوئیک اسید در لایه‌های پوست فعال باقی مانده و عملکرد اصلی آن، محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو است. آسیب اکسیداتیو باعث ایجاد چین و چروک و نمایان شدن خطوط خنده می‌شود، بنابراین اسید آلفا لیپوئیک یک جزء مهم مراقبت از پوست است زیرا می‌تواند به داشتن پوستی سالم کمک کند. علاوه بر آن اسید آلفا لیپوئیک می‌تواند رنگ پوست را یکنواخت کرده و قرمزی و جوش را به حداقل برساند.

کورکومین

کورکومین رنگدانه دیگری است که باید از طریق تغذیه وارد بدن شود. این ماده مغذی گیاهی از زردچوبه بدست آمده و با مسدود کردن مراحل بیوشیمیایی که باعث قرمزی و تحریک شدن پوست می‌شود، به پوست کمک می‌کند تا صاف و یکدست به نظر برسد.

آب

احتمالاً ساده‌ترین کاری که می‌توان برای کمک به پوست خود انجام داد، نوشیدن آب است. نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و به آن ظاهری بهتر می‌بخشد. علاوه بر آن به دفع سموم هم کمک زیادی می‌کند.

تاثیر آب بر روی پوست
تاثیر آب بر روی پوست

سخن پایانی

مراقبت از پوست با مواد مغذی یکی از راحت‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید با کمک آن ظاهری جوان‌تر داشته باشید. هنگام انتخاب مکمل‌های غذایی و خرید مواد غذایی، به دنبال اقلامی باشید که طیف وسیعی از ویتامین‌ها (به ویژه C و E)، مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین سالم را در خود جای داده‌اند. از سمت دیگر آنچه برای نخوردن انتخاب می‌کنیم نیز اهمیت زیادی دارد. محدود کردن مصرف قند و کربوهیدرات‌های مضر می‌تواند به سلامت پوست کمک کند.

در کلینیک شیرین دهقانی از دریافت خدماتی چون پاکسازی پوست، تزریق بوتاکس، هایفو، درمان مشکلات پوستی و… بهره ببرید و همچنین از طریق تماس میتوانید با ما در ارتباط باشید، و اگر نیاز به مشاوره پوستی داشتید کارشناسان ما راهنمایی های لازم را خدمت شما ارائه خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *